kedd, október 07, 2008

A fűszertégelyek

Elnézést, hogy ígéretemmel ellentétben nem rögtön a teljes konyhabeszámolóval jövök, elsodortak az események. Hogy azért haladjunk, kezdeném a fűszertégelyekkel, ez ugyanis a konyhaprojekt egyik központi kérdése volt. Egyáltalán nem gondoltam, hogy a megfelelő fűszertartó beszerzése ekkora feladat lesz. Gyakorlatilag fél éven keresztül kerestem a megfelelő darabot, több országban, interneten, szaküzletekben, Brüsszelben, Budapesten, a komplett család és barátok aktív közreműködésével. Néha jöttek fotók, sms-ek, különböző méretekkel, leírásokkal, ötletekkel. Rengeteg fűszerem van, az előző –brüsszeli- konyhámban pedig egyáltalán nem tároltam őket megfelelő körülmények között. Különböző tégelyek, és zacskók bújtak meg a konyha fiókjaiban, polcain és különböző zegzugaiban. Nagyon vágytam rá, hogy végre rendszerezetten, dobozokban sorakozzanak, olyan helyen, hogy ne kelljen mindig előbányászni. (Történt már mással is olyan, hogy véletlenül kiborult a járólapra egy egész zacskó őrölt kurkuma, vagy fahéj??)

Hogy miért volt ennyire nehéz megtalálni a dobozokat? Egyrészt a méret miatt. Sem azt nem szerettem volna, hogy a fűszertartókon túl, a fiókban ugyanúgy tornyosuljanak a felbontott, félig teli fűszeres tasakok, sem azt, hogy a tégelyek túl üresen lötyögjenek. A legtöbb doboz vagy túl kicsi, vagy túl nagy volt. A legfontosabb szempont mindazonáltal az volt, hogy a fűszerek megőrizzék a minőségüket (a beszerzési helyükről majd még egyszer külön), azaz megfelelően szorosan, légmentesen záródjanak a tégelyek (de azért könnyen ki lehessen nyitni), és olyan anyagból legyenek, hogy ne illanjon el a fűszerek aromája. Persze, azért mutatósak is legyenek, főleg, mivel igen sok fog belőlük nyitott polcon sorakozni (dilemma volt, hogy teljes sötétben, zárt ajtó mögött tartsam-e őket, végül úgy döntöttem, hogy maradnak kint, de úgy, hogy közvetlen napfény nem érje). Mivel 50 darabra volt szükségem, az ár és a beszerezhetőség sem volt utolsó szempont. Végül, ahogy ez ilyenkor lenni szokott, arra a tégelyre esett a választás, amely legelőször tetszett meg (köszönöm, K.!), és végül is tökéletesnek bizonyult. Brüsszelben, a CASA üzlethálózatban vettem, talán nem pont ugyanaz, mint ez a bizonyos Fackelmann, de hasonló. Mágneses (a mágneses sínt üzemen kívül helyeztem), szorosan, csavarosan zárható, a teteje átlátszó.

A fűszerek:
Bors (kilenc), kardamom, fahéj, ánizs, chili, ancho chilipor, piment espelette, fűszerpaprika, szegfűszeg, őrölt gyömbér, koriander, római kömény, köménymag, kurkuma, feketemag, szerecsendió, sáfrány, zellermag, babérlevél, csillagánizs, tonkabab, édesköménymag, szegfűbors, borókabogyó, szecsuáni bors, curry (több változat), ötfűszerkeverék, négyfűszerkeverék, sumac, oregano, levendula, ras el hanout, mustármag, garam masala, vanília, további fűszerkeverékek, meg amik kimaradtak

Címkék: ,


 

 

14 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

az árát nem írtad oda, hogy mennyibe fájt a kis szett. és hogy mennyi helyet foglal el polcostól, mindenestől. :)

2:49 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nekem a feliratozás a legnagyobb gond. Mert ha nyitott polcon tárolod előbb-utóbb poros, zsíros lesz a konyhában és mi lesz a felirattal? (Már persze ha volt energiád és ötleted hogyan lehet esztétikusan feliratozni: alkoholos filc? Kis fehér cédula+felirat?)

De a választott tartó (szép!) alapján az üveget/átlátszót nem tartod jónak? (Nem mintha ebben felísmerném feltétlenül, hogy mi van benne felirat nélkül...). De gondolom a fény miatt tönkre megy a színe.

És amúgy te hol szerzed be a fűszereket? Már amikor szárított? Kotányi? Ennek ugye üvege is volna. Vagy kimérve?

És lásd előző hozzászólást: az elfoglalt hely mérete valóban nagyon fontos a legtöbb konyhában.

Nagyon várjuk a beszámoló további részeit, naponta kattintok, előre is köszi:

A.

2:56 du.  
Blogger KEK szerint...

Huu, ez igen! Nagyon tetszenek. És hát értem én, nem akartál üveget :-)
Méretre mekkorák? Mert így a képről kicsit nehéz eldönteni.
Márk

9:11 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

A Culinarisban kapható egy fűszercsalád, nem emlékszem pontosan a nevére talán Stenberg, vagy Steinberg. Nagyon hasonló tégelyekben van. Szintén fém, szintén átlátszó a teteje, akkora méret ami nem is túl sok, de nem is kevés, sőt még a felirata is szép. Én ezt néztem ki nemrég. Emlékeim szerint 1890 darabja, nyilván a fűszerrel együtt. Nagyon várom a további beszámolót, nálunk épp aktuális a konyhatervezés. Köszi előre is.

10:37 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Ára: 4db-os csomagban volt kapható, ez 10Euro volt.

Felirat: igen, ezen is vaciláltam, most egyelőre sima, kézzel (tollal) írott címke, persze meg lehet csinálni profin, nyomtatva, pont Mamma (Dalla Cucina) írt nekem erről, hátha megosztja.

Üveg: igen, azt azért nem szerettem volna, mert a fénytől kifakulnának a fűszerek. + kényesebb, ha pl. fogdossuk.

Méret: 5cm magas, 6cm átmérőjű (ennél ideális esetben picit nagyobbat szerettem volna, de végül is nem rossz méretű). A polc (gipszkarton mélyedés) 80cm széles, de ha szorosan tenném a tégelyeket, kisebb helyen is fér. persze attól függ, mennyi, ez most 50db.

Igyekszem a többi beszámolóval, picit sűrű lett a hetem, nem találom azt az egy órát...

11:04 du.  
Blogger KeveMarcHarc szerint...

Hello chili, régóta próbálok beszerkeszteni én is a fűszerek közé egy tonkababot, de nem találok sehol. Esetleg tudnál adni nekem tippet, hogy merre keresgéljek itthon? Internet kizárva mert avval már befürödtem sáfrány ügyileg előre is köszi... Marc

12:42 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Még nagyon messze vagyok egy saját konyha megtervezéstől (csak álmaimban), de nagyon jó kis tippeket adtál, hogyan is érdemes végiggondolni, ezért nagyon hálás vagyok. A fűszertartó (tégelyestől) nagyon-nagyon tetszik.

Igaz, nem tőlem kérdezték, de tudok egy tuti tonkabab beszerzési helyet: Culinaris

Boglya

12:21 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Hú, nem semmi meló lehetett, de megérte!
Laikus kérdés: a tonkabaot és a zellermagot mibe (pl.) szoktad tenni?
Várom a folytatást!

12:38 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nem vagy egyedül a problémával:

http://www.travelerslunchbox.com/journal/2008/10/8/all-spiced-up.html

1:45 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Marc, tonkababot külföldön, de ezek szerint van a Culinarisban.
rk: tonkababot csokoládés, vagy tejszínes desszertekbe, zellermagot paradicsomos ételekbe, currykbe

sz. köszi, ez nagyon vicces! így járnak a költözködő gasztrobloggerek:)

2:43 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

A tégelyre a felíratot én lézernyomtatóban nyomtatható átlátszó poliészter fóliás etikettel oldottam meg, lehet kapni 38x21 mm méretben, nagyon esztétikus.
Régóta olvasom a bloggod, gratula

12:30 du.  
Blogger andr szerint...

én a cimkéket az üveg aljára szoktam ragasztani, így nem látszik, de szükség esetén mégis ott van

1:27 du.  
Blogger aláírás helye szerint...

Miért nem gravíroztatsz rá a dobozokra? ekkora mennyiségnél szerintem pár száz forintért megcsinálnák...

11:02 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szerinted lehet online rendelni ilyen fűszertartót.....??Nemrég találtam meg ezt az írásodat és rögtön fellelkesültem, de Brüsszel felé nem járok :-)

9:27 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal