vasárnap, június 23, 2013

Citromos-sáfrányos serbet - Baku I.



Elkészült a képen látható citromos-sáfrányos szörp (serbet), vacsorára xengel (a két “e” betű hivatalosan fordítva írva) lesz (részletek hamarosan) – azt hiszem, ez is ékes bizonyítéka, hogy igencsak megihletett az azeri gasztronómia. Néhány napot a héten Bakuban töltöttem, - felszálltam a Wizzair induló Budapest-Baku közvetlen járatára, hogy három óra elteltével egy számomra távoli és izgalmas kultúrát és konyhaművészetet fedezzek fel. A kíváncsiságnak volt némi előzménye, az asszisztensem, Szuzi családja ugyanis azeri (velük készítettem az Így főzünk mi interjúkötet azeri fejezetét), már többször volt alkalmam kóstolni a főztjüket, ami lenyűgözött.


Azerbajdzsánról, és Bakuról valószínűleg az emberek 90%-nak a volt Szovjetúnió jut eszébe, pedig ha valamihez, hát ahhoz nem sok köze van az azeri konyhának. Török, perzsa és nomád gyökerekre épül, és rendkívül változatos. Én persze úgy utaztam, hogy pontos listám volt, hogy mi mindent szeretnék megkóstolni – ha az ember nem rendelkezik megfelelő információval, akkor könnyen a felszínen ragad, és ebből a változatos konyhából is mondjuk csak a kebabokat látja meg (amelyek, nem mellesleg, elég rendben vannak.)

Készül részletes beszámoló, megpróbálom strukturálni az élményeket, addig is kedvcsinálónak egy “citromos-sáfrányos serbet” recept, amely valójában egy különleges szörp. Utolsó bakui ebédünket a kiváló Sumakh étteremben töltöttük, ahol kétféle serbettel kínáltak meg: lila bazsalikomból készülttel, és citromossal. A képen a lila bazsalikomos. (Fotó: Gács Tamás)


A citromosat imádtam, különösen az átható, illatos sáfrány utózöngéje miatt. A szörpök persze rettenetesen édesek voltak, és szívem szerint ott is jó sok, jéghideg szénsavas ásványvízzel öntöttem volna fel, ezt most itthon meg is tettem. A sáfrány drága mulatság, de keveset kell belőle használni. (ehhez a mennyiséghez, ami 4 liter üdítőt eredményez, összesen egy mini tasak porított sáfrányt használtam /125mg – talán a Culiarisban láttam ilyet, ezzel könnyú dolgozni.) Ezután pedig jön majd a többi élménybeszámoló és recept is, na meg persze étteremajánlók, hátha valaki kedvet kap!

Citromos-sáfrányos serbet
Hozzávalók (4 liter kész üdítőhöz)

2dl citrom (4-5 citrom leve)
5dkg méz
10dkg cukor
5dl víz
1 tasak porított sáfrány (125mg)

Egy lábasba öntjük az összes hozzávalót a sáfrányon kívül, összeforraljuk. Amikor forró, hozzáadjuk a sáfrányt is, majd kb. tíz percig főzzük. Teljesen lehűtjük, majd átszűrjük, eltávolítjuk a citrom rostjait, és üvegbe töltjük. 1:3 arányban hígítjuk ásványvízzel, jégkockával és citromkarikával kínáljuk. (A pöttyös szívószál az Oltári Bazár-ból van).


Köszönjük szépen a Wizzair-nek, hogy kirepítettek, a Four Seasons Baku és a Kempinski Hotel Badamdar szállodáknak pedig a nagyvonalúságukat, hogy extra körülmények között lakhattunk.